Trivselregler

Väsby Brukshundklubb är en ideell förening som sköts gemensamt av oss medlemmar, vi har alltså inte någon anställd som sköter det dagliga i och på klubben. För att klubben ska förbli en trevlig plats finns det några få grundregler vi bör förhålla oss till.

Här på Väsby BK:

• Är alla hundar - oavsett ras - välkomna med sina ägare
  • Står vi bakom hundträning med positiva inlärningsmetoder, enligt SBKS dressyrpolicy
  • Vill vi vara en aktiv klubb där alla kan hitta något roligt att sysselsätta sig och sin hund med
  • Vill vi utbilda och skapa kunniga och engagerade hundägare

Exempel på dagliga göromål:

• Är en sopsäck full - bär upp den till soptunnan uppe vid parkeringen.
  • Är det stökigt i stugan - ställ i ordning bord och stolar.
  • Är det smutsigt i stugan - använd rätt städmaterial och städa av golvet.
  • Har man använt köket - diska och torka av köksbänkarna.
  • Material som används vid hundträning bör inte ligga ute på gräsmattorna då gräsklipparen går sönder när man kör på dessa ting. En onödig och dyr kostnad som vi lätt kan undvika!

Våra träningsplaner:

• Planerna är till för alla medlemmar i Väsby Brukshundklubb.
  • Löptikar är välkomna på övre plan, men inte på övriga planer eller i stugan. .
  • Kurser har företräde framför privat träning och träningsgrupper - kalendern hittar du här!
  • Det är inte tillåtet att rasta sin/a hund/ar på våra planer! Sker det en olycka, se till att plocka upp och släng påsen i en soptunna.
  • Visa hänsyn till varandra och varandras träning.
  • Träna som gäst, se här.

Vår stuga:

• Vi torkar av våra leriga skor innan går in i stugan.
  • Är det blött ute torkar vi även av hundarna innan vi går in.
  • Sofforna är till för oss människor - ta gärna med en filt som hunden kan ligga på istället.
  • Fika gärna, men glöm inte att betala (swish eller kontant finns).
  • Plocka undan och städa efter dig - lämna det i det skick Du vill finna det i!

Annat att tänka på:

• Vi parkerar våra bilar på parkeringen, inte nere på planerna eller på grusgången ned till stugan. Är du instruktör och håller heldagskurs och har hundar i bilen kan du parkera till vänster om klubbstugan, dock ej på gräsmattorna/träningsplanerna!
  • Plocka alltid upp efter din hund, även när du rastar längs med gångvägen. Tänk på att vi delar omgivningarna med många andra!
  • Visa hänsyn och respekt gentemot andra - släpp inte fram din hund till en annan hund eller människa.
  • Jaktlagen gäller alltid, det är inte tillåtet att ha hund lös som driver eller förföljer vilt.

Tack på förhand!

SBK Utbildning/Policy

Förbundsstyrelsen har den 30 augusti 2014 beslutat om policy för hundhållning och vår relation till hunden vid uppfostran, utbildning och träning (ersätter tidigare dressyrpolicy).