Teorikväll om personsök, del 2

Välkommen till en teorikväll om "Personsökets underbara värld"! Utbildningen följer boken "Sök och räddningshunden".

Vi behandlar följande:

• De olika Faserna i utbildningen: Startfas – Fas 3 ( t.o.m. tomslag)
  • Vittring - Vilken påverkan/information får hunden beroende på väder och vind.
  • Förarens roll i samarbetet med hunden, vem ansvarar för arbetet: Hund kontra Förare.
  • Figurantens roll och dennes kunskap.
  • Vilken markering bör man välja, exempelvis i terrängarbete/ruinarbete.
  • Önskvärt hur hund och förare ska arbeta i systemsök kontra ruinsök och eftersök.
  • Hur får jag min hund att arbeta igenom och hålla sökslaget oavsett om det är figurant eller tomt i sökslaget.

Exempel på mål i träningen:

• Delta på eftersökning (exempelvis SAR, Missing People, kontrakteras hos Polisen.
  • Ruinsök
  • Tävling Person Sök
  • Det finns många fler områden

Datum:
Tis 5/3 kl 18.30-21.00

Instruktör: Anita Leander Mellin

Pris: 250 kr

För att delta på den här kursen behöver du vara medlem i Väsby BK. Läs mer om medlemskapet här.

Boken "Sök och räddningshunden" kan köpas för 150kr inkl moms i samband med kursen. Boken kan också köpas i förväg till ovan pris (150kr) och levereras på klubben. (Ordinarie pris 320kr inkl moms och porto)
Vill du veta mer om boken och Anita kan du läsa på hemsidan.
Hemsida: www.sok-och-raddningshunden.se

Välkommen med din anmälan!

Vindlära med Siw Rüdén

Den här föreläsningen vänder sig till hundägare som är intresserade av hundens nosarbete. Kanske sysslar du med nosework, specialsök, personspår, viltspår eller personsök?

Under föreläsningen diskuterar vi hur hundar arbetar med vittring för att komma fram till målet. Vilka svårigheter kan uppstå på vägen och hur uppfattar föraren hundens arbete? Vad är rätt och fel utifrån "hundlig" och mänsklig uppfattning av våra beteenden? Vad behöver du som förare känna till för att förstå din hunds arbetssätt? Varför kan det uppstå missförstånd mellan hund och förare ju mer man tränar? Hur kan vi träna för att få till ett bättre samarbete?

Föreläsare Siw Rüdén har 16 års erfarenhet från Försvarets hundtjänstenhet med sökhundar för olika preparat samt har utbildat partrullhundsekipage till hemvärnet i många år. Hon har också tävlat inom SBK i spår, rapport och med tjänstehund. Från 2014 har Siw dömt och haft utbildningar i Nose Work. Siw är SBK-lärare i specialsök och har också utbildat ett 40 tal instruktörer. Just nu har hon fyra labradorer och är aktiv i jaktprovsverksamhet.

Datum:
Mån 18/3 kl. 18:30 - 21:00

Föreläsare: Siw Rüdén

Pris: 160 kr för medlemmar, 260 kr för icke medlemmar i mån av plats

OBS! Begränsat antal platser, först till kvarn gäller! Anmälan är bindande.

Välkommen med din anmälan!