SM, NM, VM-Ekipage 2018

Akke (Stallbackens Akke)
Cilla Höglund
Yizza (Ailicec Yizza)
SM guld Rallylydnad Lag "Snabba Ligg"

Rallylydnaden skulle få ha sitt första rallylydnads lag SM i historien när SBK fyllde 100 år. Vi anmälde 4 hundar men det blev bara 3 som kunde starta, lagandan och stämningen var fantastisk, så väl som vädret i Insjön, dalarna. Resultaten hölls hemliga ända till prisutdelningen, vi var glada över att vi verkligen inte kunnat gjort bättre. När det sedan var dags för prisutdelning visade det sig att vi kammat hem vinsten trots att vi inte kunde räkna bort något sämsta 4:e resultat som de flesta andra lagen med 4 deltagare. Lyckan var total, ett minne för livet!

Valter
SM Rallylydnad

Valter har jag fött upp själv, han är efter min tik Tyra och han har fått tävla rallylydnad sedan 1 års ålder. Han kvalade till sitt första rallylydnads SM 2013 och har sedan dess kvalat och deltagit på samtliga SM utom 2018 då han tyvärr blev sjuk. Valters bästa individuella merit är en 5:e placering på SM 2015 men annars är det Lag SM Guldet 2018 som slår högst. Valter är en mild kille som inte alltid är så lätt att förstå sig på men han älskar att träna, tävla och åka till nya platser på äventyr. Vi satsar mot SM 2019.

Heidi Penttilä & Rosey
SM Guld Agility

Det här var Roseys första gång hon startade SM individuellt. Året innan prioriterade jag att delta på landslagsuttagningen som skulle vara hennes första och enda stora tävling det året, att hon då lyckades på sin tredje klass 3 tävling kvala hela vägen till VM var helt otroligt. Rosey är en otroligt snäll och följsam agilitypudel. Hon har ett stort behov av att alltid göra rätt. Mitt största mål var på SM att få henne att sitta i starten, hon hade varit väldigt ivrig i starterna hela säsongen. Jag planerade en ny startrutin under vår resa i USA och SM blev premiär för den nya startrutinen. Många hade säkert inte vågat ändra något så drastiskt till en av säsongens viktigaste tävlingar men jag kände att det fanns ingen medalj som var viktigare än att få henne att sitta i starten som jag ville. 5 lopp senare med perfekta starter kunde vi dessutom titulera oss SM vinnare 2018.

Olivia Jonsson
Copy (Kopets Chocolate Energy)
SM Brons Räddningshund

Copy, Kopets Chocolate Energy, är en kelpie full av energi! Hon är certifierad tjänstehund Räddningshund och tillsammans är vi påställt ekipage. Copy är min första egna hund, och tillsammans har vi förutom räddningssöket även tränat vallning och lite spår. Vi tävlar agility på lite skoj och hoppas börja tävla Ipo-r. Våran främsta merit är brons från SM 2018 (Räddningshund).

Akke (Stallbackens Akke)
SM Rallylydnad

Akke började jag satsa med för rallylydnads SM 2018 då det blev klart att man skulle få tävla 2 hundar i SM:et och att det skulle bli ett lag-SM i rallylydnaden. Akke var med i laget "Snabba ligg" på lag SM 2018 som tog guld! Han gjorde bra ifrån sig på flera tävlingar under kvalperioden och hade tillslut en kvalpoäng på 694 av 700p. Det resulterade i en 65:e placering på kvallistan, reserv till SM och en plats i jubileumschansen som erbjöd kvalplatser till de 5 bäst placerade. Vi lyckades tyvärr inte att gå vidare från jubileumschansen men vi är stolta över vår prestation. Nu är Akke 11 år och fått gå i pension från tävlande.

Elin Falk
Lystra
SM guld Agilityklass 2 Small
SM guld Lagklass Small

Lystra är en 4 år gammal sheltietik som tävlar i agilityklass 2 och hoppklass 3, där hon lyckades ta ett cert på debuttävlingen. Lystra och Elin tävlade 2018 sitt sista ungdoms-SM där de vann USM-guld både i agilityklass 2 och i agilitylagklass. Tidigare har de även vunnit individuellt USM-guld i agilityklass 1 och silver i lagklass. Lystra är en energisk och glad liten hund som älskar att träna och tävla! Elin har nyligen tagit sin veterinärexamen och jobbar nu på Albano Djursjukhus. Hon sitter med i agilitysektorn på Väsby BK och ägnar större delen av sin fritid åt hundarna.

Sandra Gisslar & Myx
SM Lydnad

Kom med i SBKs Talangtrupp i lydnad både 2017 och 2018. Tufft men mycket utvecklande både för mig och Myx. Under 2018 kvalade vi även in SM i lydnad vilket kändes för mig helt overkligt. Att få se den svenska lydnadseliten på nära håll är fantastiskt, att själv få vara en av de tävlande är magiskt! Under mina två tävlingsdagar på SM hade vi en härlig känsla och även om vi drog på oss några fel i den sista ringen, som kanske kostade oss den där åtråvärda finalplatsen, så känner jag mig som en mycket starkare förare framförallt genom vetskapen att ha klarat både den egna pressen men också genom att Myx har klarat miljön utan några större bekymmer trots att fyra ringar var igång samtidigt. Vi landade med ett förstapris i kvalet på 27:e plats av 70 deltagare men kom inte vidare till final. Men vi kämpar på såklart och redan nu är vi kvalade för SM-2019.

Roffe Hägne
Messi (KORAD Hnoss XLNT Desire)
SM Rallylydnad

Messi är en 6-årig Dvärgschnauzer som älskar att träna och att tävla. Det bästa han vet är att få applåder och hejarop. Messi är en duktig hund i många grenar. Vi håller på med Nosework, Bruksspår, Viltspår, Agility samt att han är Lydnadschampion. Men han är även en mästare på att slappa i soffan. Vi har varit med på 4 SM i Rallylydnad. Sista gångerna har vi tagit oss till finalen. Vi deltog också i Lag-SM 2018 i Dalarna. Laget kom på 5:e plats.

Tidigare SM, NM, VM-ekipage

Annelie Kjörsvik
Ullhedens Yerda

Svenskskydd

Jag heter Annelie Kjörsvik och tävlar med min malinois Ullhedens Yerda född 2012-04-29. Vi har främst tävlat i svenskskydd där vi fått 7 cert och ett Brukschampionat. Yerda fick SBKs utmärkelse Årets skyddshund 2016. Vi fick även förmånen att representera Sverige i NoM 2017 i Danmark och åkte hem med ett individuellt silver och ett lagguld i skyddshundsgruppen. Yerda är uppflyttad till Elitklass i spår och sök och framöver satsar vi på att tävla i dessa grenar.